Ministerstvo spravedlnosti neseznalo porušení zákona nepovolením obnovy zkonfiskované úrody 2011

Podklady ministerstvu spravedlnosti dne 17.5.2016 najdete ZDE

Od: Stašková Martina, Mgr. <MStaskova@msp.justice.cz>
Datum: 8. července 2016 16:53
Předmět: MSP-577/2016-OSV-OSV
Komu: "dusandvorak@seznam.cz" <dusandvorak@seznam.cz>


Vážený pane Dvořáku,
               k Vaší žádosti o informace ze dne 28. 6. 2016 sdělujeme následující. Způsobilost nabývat pro sebe vlastním právním jednáním práva a zavazovat se k povinnostem, tedy svéprávnost, lze omezit pouze při splnění podmínek ustanovení § 55 a násl. zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku. K tomu je zapotřebí uvést, že předmětná právní úprava se vztahuje na všechny fyzické osoby, přičemž ve vztahu k soudcům žádná speciální neexistuje. Je však třeba upozornit, že bez dalšího nelze činit závěry o svéprávnosti soudce na základě jeho rozhodovací činnosti, neboť výsledky této činnosti vycházejí z výkladu a aplikace obecně závazných právních norem, a nejsou tak projevem svévole soudce.
            Pokud jde o kárné řízení o kárném provinění soudce Ústavního soudu, uplatní se úprava ustanovení § 132 a násl. zákona č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu. Kárným proviněním je dle ustanovení § 133 odst. 1 předmětného zákona jednání, jímž soudce snižuje vážnost a důstojnost své funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé a nestranné rozhodování Ústavního soudu, jakož i jiné zaviněné porušení povinností soudce. Kárným žalobcem je v případě soudců Ústavního soudu pouze předseda tohoto soudu, a proto můžete podat toliko podnět k zahájení kárného řízení, nicméně na zahájení neexistuje právní nárok. O zahájení kárného řízení s předsedou Ústavního soudu se může usnést plénum na společný návrh nejméně tří soudců.
Obdobně i zákon č. 6/2002 Sb., o soudech a soudcích, který se vztahuje na soudce obecných soudů, definuje v ustanovení § 87 odst. 1 kárné provinění jako zaviněné porušení povinností soudce, jakož i zaviněné chování nebo jednání, jímž soudce narušuje důstojnost soudcovské funkce nebo ohrožuje důvěru v nezávislé, nestranné, odborné a spravedlivé rozhodování soudů. Řízení o kárné odpovědnosti pak upravuje zákon č. 7/2002 Sb., o řízení ve věcech soudců, státních zástupců a soudních exekutorů, přičemž kárným soudem, který v řízení jedná a rozhoduje, je Nejvyšší správní soud. Návrh na zahájení kárného řízení jsou oprávněny podat pouze osoby taxativně vypočtené v ustanovení § 8 tohoto zákona – i jim lze obdobně jako ve výše uvedeném případě podat podnět k zahájení kárného řízení, avšak opět bez nároku na jeho zahájení.
Co se týče trestní odpovědnosti soudců, máte-li za to, že některý z nich naplnil skutkovou podstatu některého trestného činu uvedeného v zákoně č. 40/2009 Sb., trestním zákoníku, můžete podat příslušným orgánům činným v trestním řízení trestní oznámení, kterým se musí zabývat. Nicméně je třeba doplnit, že u soudců Ústavního soudu dává souhlas k trestnímu stíhání Senát Parlamentu ČR, u soudců obecných soudů je k trestnímu stíhání za trestné činy spáchané při výkonu funkce nebo v souvislosti s výkonem funkce třeba souhlasu prezidenta republiky.
K výše uvedenému je nutné dodat, že kárným proviněním či trestným činem však nemůže být bez dalšího sama rozhodovací činnost soudce.

S pozdravem


Mgr. Martina Stašková
oddělení styku s veřejností
sekce státního tajemníka

Ministerstvo spravedlnosti ČR
Vyšehradská 16, Praha 2, 128 10
tel.:      +420 221 997 461
www.justice.cz